MAKNA IMAN
Apa yang kami sebut tadi dengan istilah ilmu, pengenalan dan yakin itulah dia “iman” itulah dia
makna perkataan “iman” itu sendiri. Setiap orang yang mengenal keMaha Esaan Allah, sifat-sifatNya
yang hakiki, undang-undangNya dan pembalasanNya kepada hamba-hambaNya pada Hari Qiamat
berkenaan dengan perbuatan mereka, kemudian diyakininya semua itu, dan keyakinannya itu tumbuh
dan keputusan dirinya sendiri, itulah dia orang yang “mu’min” Sebahagian daripada natijah iman itu
hendaklah manusia itu muslim, ertinya ta’at kepada Allah dan mengikuti undang undangNya.
Boleh jadi dan keterangan ini anda mengenal sendiri bahawa manusia itu tidak mungkin
menjadi seorang muslim melainkan apabila ia mu’min. Maka hubungan Iman dengan Islam adalah
seperti hubungan benih dengan pohon. Bahawa sebatang pokok tidak akan tumbuh melainkan dengan
adanya benih. Meskipun boleh terjadi benih yang diletakkan di tanah tidak menumbuhkan pokok.
Atau ia tumbuh juga tetapi mempunyal cacat, yang bolehjadi disebabkan oleh tanahnya gersang atau
oleh sesuatu kekurangan pada udara. Demikian jugalah tidak mungkin seorang manusia itu menjadi
muslim apabila dalam hatinya tiada iman. Meskipun mungkin ada iman dalam hatinya tetapi islamnya
tidak sempuma, yang disebabkan oleh kelemahan tekadnya, atau kerana sesuatu kekurangan di dalam
pelajaran dan pendidikannya, atau kerana akibat keadaannya.
Jika anda memaklumi ini ketahuilah bahawa dengan memperhatikan dua pokok ini: Iman dan
Islam, manusia itu dapat digolongkan ke dalam empat peringkat:
(1) Mereka yang beriman kepada Allah, yang imannya mendorongnya untuk menjadi orang yang
menta’ati Allah, mengikuti hukum-hukumNya dengan sempurna. Mereka menjauhi setiap pekerjaan
yang ditegah Allah, seperti manusia menjauhi menggenggam batu panas neraka dalam tangannya.
Mereka bersegera mengerjakan amal yang diredhai Allah, sebagaimana manusia bersegera untuk
mencari harta. Mereka itulah orang yang mu’min sebenarnya.
(2) Méreka yang beriman kepada Allah, tetapi imannya tidak menjadikan mereka ta’at kepadaNya dan
tidak mendorong mereka mengikuti hukum-hukumNya dengan sempuma. Mereka ini, meskipun
imannya tidak sampai kepada peringkat sempurna, tetapi mereka adalah muslim dalam setiap
keadaannya. Mereka akan disiksa sebanyak maksiat yang mereka lakukan. Mereka ditempatkan di
tempat orang berdosa, dan tidak di tempat pemberontak yang murtad, kerana mereka mengakui
kerajaan Tuhan dan mengaku tunduk kepada undang-undangNya.
(3) Mereka yang tidak beriman kepada Allah, tetapi mereka melakukan perbuatan-perbuatan yang
menyerupai perbuatan muslimin. Mereka ini pada hakikatnya adalah pemberontak. Adapun perbuatan
mereka yang kelihatan shalih pada zahirnya itu, bukanlah ta’at kepada Allah, dan bukan kerana
mengikut undang-undangNya. Perbuatan Sepertj itu tidak masuk perkiraan. Mereka ini seakan-akan
seorang tokoh yang tidak mengi’tiraf kerajaan seorang raja dan tidak tunduk kepada undangundangnya.
Apabila terbit daripadanya perbuatan yang tidak menyalahi undang-undang raja itu,
tidaklah bererti bahawa ianya berpuashati dengan raja itu dan mematuhi undang-undangnya,
melainkan ia adalah seorang yang melawan perintahnya, yang keluar dan pada undang-undangnya.
(4) Mereka yang tidak beriman kepada Allah, juga mengerjakan perbuatan jahat yang berlawanan
dengan hukum dan undang-undangNya. Mereka ini adalah sejahat jahat manusia, pemberontak yang
menimbulkan kebinasaan.
Nyata danipada pembahagian ini bahawa iman itulah yang menyampaikan manusia kepada
kejayaannya dan kebahagiaannya di dunia dan di akhirat. Islam tidak akan lahir — sempurna atau
cacat — melainkan dan benih iman. Apabila tidak ada iman, maka kufur akan tumbuh. Kufur adalah
lawan Islam, ertinya: keluar danipada perintah Allah dengan peringkat yang berlainan
No comments:
Post a Comment